پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6263
-
الف
+

سعید سلطانی: برای ساخت «ستایش 3» آمادگی کامل دارم

سعید سلطانی کارگردان مجموعه تلویزیونی «ستایش» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

سعید سلطانی کارگردان توانا و شناخته شده تلویزیون است که معروفیتش را به واسطه سریال موفق «پس از باران» کسب کرده است. مجموعه تلویزیونی «میعاد در سپیده دم» نخستین گام بلند او در عرصه نویسندگی و کارگردانی سریال های تلویزیونی بود. این سریال روایتگر وقایع انقلاب بود ولی به دلایل مختلف این اثر ناموفق بود. اما مخاطبان تلویزیونی، سعید سلطانی را امروز نه به خاطر سریال «میعاد در سپیده دم» بلکه به خاطر کارگردانی موفق سریال «پس از باران» می شناسند.

سعید سلطانی سریال‌های موفق‌آمیز دیگری نیز داشت که می‌توان از میان آن‌ها به «سال‌های برف و بنفشه»، «شکرانه» و «مامور بدرقه» اشاره داشت. اما مجموعه «ستایش» توانست محبوبیت این کارگردان را دو چندان کند. به بهانه پخش «ستایش 1» از شبکه آی‌فیلم عربی به سراغ این کارگردان رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختم که در ادامه می‌خوانید:

آقای سلطانی، اولین سوالی که به نظرم هم سوال من و خیلی از مخاطبان آثار شماست، در خصوص سری جدید مجموعه تلویزیونی «ستایش» است. از «ستایش 3» چه خبر؟

در خصوص سری جدید مجموعه تلویزیونی «ستایش 3» باید بگویم که تیم ما آمادگی کامل این را دارد که ساخت «ستایش 3» را آغاز کند ولی مدیران شبکه سه و کسانی که به عنوان سفارش دهنده این کار هستند باید تصمیم قطعی را در این مورد بگیرند و باید دید نظر قطعی آن‌ها چیست که «ستایش 3 » ساخته بشود یا نه؛ ولی فعلا خبر قطعی ندارم و اخبار قطعی «ستایش 3» را باید از تلویزیون و شبکه سه پرسید اما از طرف تیم نویسندگان این تمایل وجود دارد که متن ادامه پیدا کند.

یعنی فعلا متن «ستایش 3» نوشته نشده است؟ در بسیاری از خبرگزاری‌ها در خصوص داستان «ستایش 3» صحبت‌هایی شده است.

ببینید، در واقع متن هر سریال تلویزیونی و «ستایش» باید از طرف تلویزیون سفارش داده شود و ما شروع به نوشتن متن کنیم و خُب طبیعی است هر متنی یک سری ممیزی‌ها دارد. صحبت‌هایی در خصوص متن وجود دارد و اینکه درباره مضامین صحبت می‌کنند اما اینطور نیست که بگویند قصه چطور باشد. هر جایی یک سری قوانین و شرایطی دارد که بر اساس آن باید کار انجام شود و باید تلویزیون در واقع دستور نوشتن متن «ستایش 3» را بدهد.

دوستان هم چون علاقمند هستند، به واسطه این علاقه گاهی نغمه‌هایی از «ستایش 3» می‌شنویم ولی آنچه من می‌دانم و باز هم می‌گویم، این است که تلویزیون خودش باید اجازه ساخت این سریال را بدهد.

آقای سلطانی همانطور که می‌دانید، سریال «ستایش 1» هم اکنون از شبکه آی‌فیلم عربی در حال پخش است و همچنان مورد استقبال دوباره مخاطبان قرار گرفته است؛ به نظر شما دلیل این استقبال و محبوبیت چیست؟

فارغ از زبان و فرهنگ که هر جای دنیا می‌تواند مخاطب ستایش شود، شرایط انسانی که در یک اثر نمایشی تعریف و اجرا می‌شود و ببینده و مخاطب آن را می‌بینند باعث می‌شود مخاطب را که هرجای دنیا با هر زبان و فرهنگی هم که باشد درگیر خود کند.

مفاهیمی مانند انسانیت، وفاداری، عشق، گذشت و حتی تنفر در همه جای دنیا فارغ از اینکه شما چه باور، فرهنگ و دینی داشته باشی یک مابه ازایی دارند و این‌ها مفاهیمی هستند که همه جای دنیا و بهتر است بگویم تمام مردم دنیا درگیر آن هستند و مجموعه تلویزیونی «ستایش» هم جدا از روند داستانش، این مضامین و مفاهیم خیلی در آن به شکل خیلی استادانه‌ای گنجانده شده بود، به اضافه اینکه یک قصه سرراست و درگیرکننده داشت که در واقع دختری جوان که قابلیت‌های خودش را نمی‌دانند و دایره زندگی شخصی خودش کار می‌کند و بایستی آنقدر دچار ماجراهای مختلف بشود که از یک دختر ساده که توانایی پیدا کردن یک آدرس ساده را نداشت به جایی  برسد که وظیفه نگه داشتن یک پدر بیمار، دو بچه یتیم و زندگی پر فراز و نشیب خودش را برعهده بگیرد و این چیزی است که در همه جای این دنیا این موقعیت، این شخصیت و این مضامین قابل درک است. به همین جهت فکر می‌کنم بییندگان عرب زبان ما هم به همین دلایل است که به این قصه عنایت دارند.

درصورتی که مجموعه تلویزیونی «ستایش 3» ساخته شود، از بازیگران قسمت‌های قبل به خصوص بازیگران اصلی دوباره دعوت به همکاری می‌کنید یا تصمیم بر همکاری با بازیگران دیگر می‌گیرید؟

ممکن است من کارگردان «ستایش 3» نشوم زیرا این تهیه کننده است که تصمیم می‌گیرد کار را چه کسی کارگردانی کند و ممکن است کارگردان یک مجموعه تلویزیونی چند فصلی تغییر کند اما معمولا بازیگرانی که نقش اصلی یک مجموعه را کار می‌کنند و بالطبع بی هیچ گریزی ناچار هستند که از آن‌ها استفاده کنند و به نظرم بازیگرانی که در نقش اصلی هستند برای پیش بردن کار بهتر است از همان‌ها استفاده شود.

این روزها مشغول انجام چه کاری هستید؟

من یک مجموعه‌ای را به اسم «در جست‌وجوی آرامش» کارگردانی کردم که هفته گذشته تصویربرداری آن به اتمام رسید که داستان اصلی این سریال درباره دو دوستی که بیشتر از ۲۰ سال است با یکدیگر رفاقت دارند و از جوانی با هم کار کرده اند. و در واقع این سریال باب طبع و سلیقه من بود که مشغول این کار شدم ولی هنوز بازخورد بییندگان را نمی‌دانم زیرا هنوز یک چهارم مجموعه پخش شده است و در خصوص زمان پخش این سریال گلایه‌ای دارم زیرا یک پخش غیر معمول را (هفته‌ای دو روز)  به این سریال اختصاص دادند و همچنین تبلیغات انجام شده برای این کار بسیار کم است؛ مردم هم خیلی از من سوال می‌پرسند که این مجموعه چه زمانی پخش می‌شود. درخصوص این سریال که به قول معروف وزنی داشت عنایت چندانی نداشتند و فکر می‌کنم اگر این سریال به خوبی دیده شود تاثیر خود را خواهد داشت زیرا به موضوع خوبی پرداخته است.

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم***

نظر شما
ارسال نظر
امیرحسین رشیدی

باسلام می خواستم بدانم ستایش 3 کی از شبکه سه سیما بخش می شود